IInne
Elementy konstrukcyjne podwozia. Łączniki stabilizatora
20 marca 2020
Szara eminencja układu zawieszenia. Tak jak w życiu, często niepozorny element może stać się przyczyną sukcesu lub porażki, jeśli zbagatelizuje się fakt integralności systemu. Niepozorny z wyglądu łącznik stabilizatora jest elementem mało widocznym, a nawet niezauważalnym. Jednak jego wada, zużycie lub brak mogą mieć konsekwencje trudne do przewidzenia.
Siły oddziałujące na łącznik stabilizatora
Łącznik stabilizatora ma prostą budowę. Łączy elementy zawieszenia, które muszą poruszać się synchronicznie. Standardowy łącznik to odcinek stalowego pręta zakończonego na obu końcach puszkami przegubów kulowych. Przeguby wypełnia masa plastyczna z niewrażliwej na przeciążenia gumy. Guma ma za zadanie tłumienie drgań. Puszki przegubów zabezpieczają sprężyny dociskowe, chroniące przed zanieczyszczeniem wnętrze pojemnika wypełnionego materiałem smarnym.
Największą pracę łączniki stabilizatora wykonują podczas pokonywania nagłych zakrętów. Siły działają wtedy w przeciwnych kierunkach. Po jednej stronie działają siły ściskające element stabilizujący, natomiast po drugiej stronie układu zawieszenia pojawiają się wtedy siły rozciągające.
Łączniki ulegają awariom
Całe szczęście rzadko dochodzi do uszkodzeń mechanicznych części metalowych łącznika. Awarii ulegają najczęściej puszki przegubów, które wykonane są z jednej z wytrzymałych mas z tworzywa sztucznego i gumy wypełniające rozetki przegubów. Guma tłumiąca drgania po pewnym czasie ulega zużyciu. Luzy pogłębiają się coraz bardziej, co nasila objawy. Zużyty łącznik powoduje nasilanie się drgań przenoszonych z podłoża, co objawia się głośną pracą zawieszenia.
Jazda z uszkodzonym łącznikiem stabilizatora pogarsza właściwości jezdne samochodu. Auto staje się trudne w prowadzeniu na zakrętach, zwłaszcza przy większych prędkościach, a szczególnie na nierównej powierzchni drogi.
W celu oceny stanu łączników najlepiej wykonać ogląd. Niestety do tego potrzebny jest kanał serwisowy umożliwiający oględziny w okolicach podwozia. Sama wymiana zużytych łączników jest natomiast niezwykle prosta. Wymaga niewielkiego zestawu narzędzi. Do demontażu i ponownego zamontowania nowych podzespołów wystarczy zdublowany zestaw kluczy płaskich.
Dla poszukujących informacji
Wszystkie przytoczone informacje mają charakter faktów teoretycznych. Chcąc być solidnym w przekazywaniu wiedzy, pragniemy wskazać dobry przykład. Miejsce, gdzie w namacalny sposób można zrewidować zdobytą w ekspresowy sposób naukę.
Tym miejscem jest serwis zajmujący się dostawą części zamiennych. Sklep internetowy nosi nazwę iParts.pl i tam znajdziesz szczegółowe informacje o częściach zamiennych oraz materiałach eksploatacyjnych, podzielone na sekcje zgodne z opisem marek najpopularniejszych światowych producentów samochodów. Serwis dotyczący łączników stabilizatorów znajduje się pod adresem iparts.pl/czesci-samochodowe/lacznik-stabilizatora,100577.html. Pod wskazanym adresem możesz od razu dokonać zakupu dowolnego łącznika stabilizatora.
Łącznik stabilizatora jest elementem zwiększającym komfort podróżowania samochodem. Jest też gwarantem bezpieczeństwa jazdy, kiedy auto zmuszone jest często pokonywać zakręty i walczyć z niesprzyjającą geometrią trajektorii drogi. Dlatego też warto dbać o właściwe działanie tego elementu.
Artykuł sponsorowany
0Komentarze